Savanyítás A-tól Z-ig

FerMentor Blog

Mennyi az annyi? - A só

2018. június 11. - Király Ágnes

A fermentálás misztériumának legnagyobb fejtörője: miért és hogyan használjuk a sót?

Nos, a miértre szerencsére már az élelmiszer-mikrobiológiában jártas szakemberek megadták a lehető legalaposabb választ:

A só szerepe döntő a spontán erjedés irányításában. A só hatására a növényi szövetekből a víz és az oldott sejtösszetevők egy része kivonódik és a mikroorganizmusok részére hozzáférhetővé válik. Másrészt a só a nyersanyagok vegyes mikroflórájára szelektív gátló hatást fejt ki, és elősegíti, hogy a tápanyagokat a sótűrő szervezetek, mint a tejsavbaktériumok, használhassák fel.

A sózás mellett az anaerob körülmények kialakítása is a tejsavbaktériumoknak kedvez. A terméket felöntőlé alá helyezve, lenyomatva (káposztánál a levegőt taposással eltávolítva, egyúttal a lét kipréselve) hozzák létre azokat a körülményeket, amelyek közt a tejsavbaktériumok gyorsan elszaporodnak és erjesztésük révén egyre több tejsavat képeznek. A tejsav részben specifikus antimikrobás hatása, részben a pH csökkentése révén fokozatosan visszaszorítja, majd elpusztítja a nem savtűrő mikrobákat és ezáltal tartósítja a terméket.

dr. Barta József et al.: Növényi nyersanyagok hőközléses tartósító technológiái

salt.jpg

Forrás: http://gutbrainsecrets.com/good-salt-bad-salt/

A leggyakrabban használt módszereket kiemeltem, a többi technikát inkább a kísérletező kedvű műkedvelőknek ajánlom (vagy speciális receptekhez, ld. később).

1) Szárazon való besózás:

Alapszabály, hogy 1kg-nyi zöldségre 1 csapott evőkanál, azaz kb. 20 gramm sót számolunk. A télire eltett "savanyú káposzta" készítésekor bőkezűbbek is lehetünk - akár 70 dkg-ként 1 evőkanál sóval is számolhatunk. Jó, ha tudjuk, hogy ha kevesebb sót használunk, akkor a fermentált termék rövidebb ideig áll el, viszont nem érezzük túl sósnak a zöldséget és nem „kell” kimosnunk belőle a sót.

2) "Előpácolás" (pre-brining):

A zöldséget a később részletezett módon elkészített sóoldatba (brine) kell áztatni, majd kivenni belőle, kicsavarni és üvegbe nyomkodni. Ezzel ugyanúgy elérhetjük azt, hogy a zöldség saját levet eresszen, majd ebben érleljük tovább.

3) Sós lével való felöntés (brining): a zöldséget üvegbe rakjuk és előre elkészített sóoldattal (brine) öntjük fel (általában felforralt majd langyosra visszahűtött vízzel készítjük).

4) Extra sós lében való pácolás: akkor érdemes használni, ha a fermentálási folyamat után nem szeretnénk vagy nem tudjuk hűtőbe tenni az üveget. Fogyasztás előtt az így eltett savanyúságot érdemes többször tiszta vízben átöblíteni, esetleg áztatni is.

5) Utánsózás: fermentált szószok készítésekor a stabilizálás érdekében a kész kencét érdemes még megsózni.

 Adott töménységű felöntőlé (brine) készítése:

A sóoldat százalékértékét úgy kapjuk meg, hogy a só tömegét osztjuk a víz tömegével.

⚖️ Tehát 1 liter vízhez:

1%-os oldathoz 0,5 evőkanál (kb. 10 g) só
2%-os oldathoz 1 evőkanál (kb. 20 g) só
3% -os oldathoz 1,5 evőkanál (kb. 30 g) só
4% -os oldathoz 2 evőkanál (kb. 40 g) só
5% -os oldathoz 2,5 evőkanál (kb. 50 g) só szükséges - és így tovább.


Só nélkül vagy 1-1,5%-os oldatban készül a legtöbb fermentált gabona és mag (mást is készíthetünk így, de akkor fogyasszuk el gyorsan).
2-2,5%-os oldattal készül a legtöbb zöldség: hagyma, fokhagyma, brokkoli, répa, retek, céklakvász, burgonya, zöldbab, káposzta.
3-5%-os oldatot érdemes keverni a könnyebben romló/puhuló zöldségekhez: uborka, paprika, paradicsom.
5-10%-os oldatot szószok, pürék fermentálásához érdemes készíteni.

 Milyen sót érdemes használni?

Ajánlatos természetes sókat használni (tengeri só, Himalája-só, kóser só), de a jódozott só kivételével gyakorlatilag minden megfelel a fermentáláshoz (a jód adott koncentráció fölött gátolhatja a baktériumok szaporodását - jobb nem kockáztatni).

Felhasznált irodalom: http://www.fermentationrecipes.com/using-measuring-salt-fermentations/1014
Brine Calculator (adott töménységű sóoldat hozzávalóinak kiszámolása): https://preserveandpickle.com/pickling-brine-calculator/
További olvasnivaló: http://www.probioticjar.com/brine.html

A bejegyzés trackback címe:

https://fermentor.blog.hu/api/trackback/id/tr8214041406

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.